Bevakning av event, nyheter och vimmel.
Instagram

Vet du "Vem har Makten?" i medielandskapet?

Igår deltog jag på MindMakers frukost seminariet med ämnet ”Vem har Makten?” där Christina Saliba, VD på företaget var moderator och hade bjudit panelen som bestod av Thomas Mattsson från Expressen; Michaela Forni  bloggerska;  Heidi Wold, kommunikationschef på Scandic hotell och David Sandström från DDB.  Här är svaren jag fick efter seminariet:

MaxNöje:  Hur skulle du vilja sammanfatta vad frukost seminariet handlade om?
Christina Saliba: Vi har pratat om vem som har makten i framtidens medielandskap, där vi har haft ett antal teser bl.a. att kommunikation bör bygga på handlingar, det måste vara äkta, transparent och på riktigt.

Vi har också pratat om att man som företag och varumärke måste orka realtidsregisera sitt varumärke då omvärlden idag är så snabb förändring och det händer så mycket i omvärlden.  Omvärlden är inte längre en monolog utan en dialog.

Den tredje tesen som vi har haft är att man ska skapa sin egen scen och kanal. Idag har man faktiskt möjligheten att skaffa sig en egen scen och kanal där man kan prata om sina budskap, där man kan använda sina egna kanaler i syfte att faktiskt att bygga och äga sin egen story.

Sista delen pratade vi om delningsbar kommunikation, att vi alltid söker jakten på delbar kommunikation, att tänka idéer och innehåll som hela världen vill dela.  Det är en utmaning för oss som jobbar med kommunikation.

Sedan har vi haft en fantastisk panel med oss här idag med Michaela Forni, Heidi Wold, Thomas Mattsson och David Sandström som har berikat samtalet väldigt mycket.

Max Nöje: Hur kommer det sig att du tog fram de här ämnena idag?
Christina Saliba: Jag tycker att det är intressant att för en gång skull för de som jobbar med olika typer av personer inom kommunikation ha en öppen, genuint och ärligt samtal om medielandskapet för att det är utmaningen för oss alla. Där makten har förflyttats från de som jobbar med kommunikation och media till konsumenterna.

Fråga till Heide Wold, kommunikationschef på Scandic hotell:
Max Nöje: Vad hade du velat ha med mer i frukost seminariet? 
Heidi Wold: Svår fråga, men jag skulle alltid vilja djupdyka i vissa frågor mer än vad man kan.  Det hade varit väldigt spännande att ha en mer ingående diskussion med Thomas Mattsson om belägringen som media utsätter kommunikationsavdelningen för vid kris. Vi är inte bemannade så att vi kan ta hand om alla samtal som kommer in. Det är ofta ett par personer mot väldigt många. Att diskutera den obalansen och otåligheten hade varit spännande.

Fråga till Thomas Mattson på Expressen:
MaxNöje: Vad tyckte du om seminariet?
Thomas Mattsson:  Det som var intressant var att det som diskuterade kommunikation hade så olika bakgrunder, här fanns expert på:  PR, en stor känd bloggare, en företrädare för ett stort känd företagsvarumärke och så jag som representerade medierna.  Det jag tyckte var viktigt att lyfta fram är att man behöver den här mångfalden i berättandet: Att alla de här olika intressegrupperna kan bidra med kunskap och information som gör att en tittare, lyssnare, läsare och besökare får en mångfacetterad bild.

Frågor till David Sandström:

Max Nöje: Vad skulle du vilja lyfta fram från dagens frukostseminarium?
David Sandström:  Det absolut viktigaste är att man börjar diskutera de här frågorna. Hur nya medlemskapet ser ut, hur man navigerar och vilka är de nya makthavarna. Det är viktigt att se de olika synsätten på. Både ifrån influenser från media och som oss som varumärken.

Max Nöje: Vad hade du önskat få fram mer av?
David Sandström: Mer frågor från publiken hade varit intressant, men det är också jobbigt att ställa frågor framför 200 personer till en panel. Större diskussion med publiken hade varit roligt.
Max Nöje: Vad hade du själv velat att publiken hade ställt för fråga?
David Sandström: Jag personligen tycker att det är intressant att veta hur man bygger en konsekvent story ett konsekvent varumärke i ett medielandskap som förändras så himla fort. Saker har en livslängd på 5 minuter. Hur bygger man någonting större när allting rör sig fort.
Max Nöje: Vad hade du själv svarat på det?
David Sandström: Väldigt komplex fråga. Jag hade hellre velat höra de andra svara på mitt svar.  Mitt svar är att man har klart för sig vilket tes man ska driva och driver man tesen i alla sammanhang oavsett vilket medium man är i.


Fråga till Karin Sköldberg, VD på Trendgruppen som var en av åhörarna på frukosten:
Karin Sköldberg: Det är spännande och vi talar alltid om trovärdighet i print (tryck media) kontra sociala medier. Vi är nischade inom inredningsdesign. Var man ska synas, vilka man ska samarbeta med, var man vill produktplacera, var man vill att produkterna ska synas. 

Då kommer alltid de här frågorna: Är det bäst att synas hos den här bloggaren som har 100 000 följare eller känns det som ett sponsrad inlägg eller ska man synas hos en mer influenser som kanske är en privat person och som har många följare.  Det är någon man pratar om hela tiden.

Spännande fråga. Vi får se hur framtiden följer oss.  Jag tror på en mix av båda. 


Bild & Text:  Cristina Funke,  hör av dig du också till Max Nöje för ditt kommande event allt från kultur till politik. Välkommen!



Tipsa en vän


info@maxnoje.se

Arkiv